Zagraniczna kolej może wkroczyć do Polski. "Niższe koszta i szersza oferta"

Dom - Ze swiata - Zagraniczna kolej może wkroczyć do Polski. "Niższe koszta i szersza oferta"

13.07.2019-404 widoki -Ze swiata

Czwarty pakiet kolejowy w Komisji PE, otwarcie rynku kolejowego  Ze świata

Komisja transportu Parlamentu Europejskiego zatwierdziła porozumienie w sprawie tzw. czwartego pakietu kolejowego. Zakłada on otwarcie branży krajowych przewozów pasażerskich na konkurencję ze strony spedytorów z innych krajów UE od 2020 r.

Firmy unijne działające po sektorze kolei będą miały od 2020 r. dostęp do sieci kolejowej we wszystkich krajach członkowskich i na równi z krajowymi przewoźnikami. Będą mogły ofiarować zarówno własne usługi, np. nowe przewozy na określonej trasie, jak i starać się o kontrakty publiczne.

- Nowe przepisy to dobra informacja na rzecz podróżnych, bo oznaczają lepszą jakość podróży, niższe koszta biletów i szerszą podaż. To też szansa dla polskich kolei, które mają możliwość wejść silnie na zbyt UE i przy odpowiednim zarządzaniu stać się liderem na rynku europejskim a mianowicie powiedziała Elżbieta Łukacijewska (PO) z komisji transportu PE.

Nie jedz kebaba i nie zdejmuj butów. PKP radzi, jak na przykład zachowywać się w pociągu

Konkurencja na kolei

- Jednocześnie nowe przepisy ograniczają dostęp do unijnych necie przewoźnikom krajów trzecich, używających torów o innym rozstawie niż główna sieć w terenie UE, czyli np. Rosji - powiedział europoseł Tomasz Poręba (PiS), penis komisji transportu PE.

Zgodnie z postulatami Lokalny rozstrzygnięty został rozdział funkcji zarządcy torów i przewoźnika.

Z przepisów wyłączone zostaną dwie polskie linie: Linia Hutnicza Szerokotorowa dzięki południu Polski oraz Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. LHS, zwana także linią kolejową nr 65, to najdłuższa linia szerokotorowa po Polsce, obejmuje 394 km. Jej głównym zadaniem wydaje się transport towarów i surowców między Polską an Ukrainą. Od 15 lat linią zarządza spółka PKP-LHS, podlegająca bezpośrednio Zarządowi PKP. Wydaje się ona jedynym zarządcą i operatorem linii. Podobnie jest w przypadku trójmiejskiej SKM, którą zarządza spółka PKP SKM.

- Oznacza to, że obie firmy zachowają obecną strukturę organizacyjną. To korzystne rozwiązanie, bo według nowych regulacji tego rodzaju łączenie dwóch funkcji odrzucić byłoby możliwe i potrzebne byłoby kosztowne i śmiałe podzielenie spółki - rzekł Poręba.

Polska postulowała 5-letni okres przejściowy, zanim przepisy wejdą w los, ostatecznie jednak wyniesie mężczyzna 3 lata.

"China Railway Express" dotarł do Warszawy. To przełomowe połączenie

- Co zasadnicze dla Polski, udało się wynegocjować zachowanie silnej sytuacji krajowego organu bezpieczeństwa, np. w przypadku wydawania zezwoleń na wprowadzanie nowych wozów do obrotu czy w toku nadzoru sieci - dodaje europoseł.

Przewoźnik wykonujący przewozy na terenie poszczególnego państwa członkowskiego będzie posiadał możliwość wyboru, czy pragnie zwrócić się o certyfikat do Europejskiej Agencji Kolejowej czy do krajowego regulatora.

Pakiet kolejowy

Założeniem przedstawionego w 2013 r. przez Komisję Europejską planu była poprawa konkurencyjności i innowacyjności sektora kolejowego, polepszenie połączeń kolejowych pomiędzy państwami UE, a w ostateczności usunięcie barier stojących w drodze do stworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego.

Na pakiet składa się sześć propozycji legislacyjnych: 3 tzw. techniczne i 3 polityczne. Część techniczna pakietu została przyjęta w grudniu 2015 r. Trójstronne porozumienie wypracowane zostało przez Komisję Europejską, Parlament Europejski jak i również Radę UE, gdzie zasiadają przedstawiciele rządów państw członkowskich. Teraz trafi pod głosowanie plenarne Parlamentu Europejskiego.

Związane z