Zyski mają stanowić liczone w miliardach. Pomimo szybkiego wzrostu cen paliwa i kosztów pracy

Dom - Ze swiata - Zyski mają stanowić liczone w miliardach. Pomimo szybkiego wzrostu cen paliwa i kosztów pracy

30.08.2019-935 widoki -Ze swiata

IATA: Linie lotnicze zarobią w mniejszym stopniu niż się spodziewano  Ze świata

Linie lotnicze w tymże roku mogą zarobić około 33, 8 mld dolarów, to mniej niż szacowano w grudniu ubiegłego roku kalendarzowego - poinformował dyrektor uniwersalny Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) Alexandre de Juniac. Dodał, że rosnące wydatki to główna przyczyna modyfikacje poprzedniej prognozy.

W australijskim Sydney trwa 74. Walne Zgromadzenie Zrzeszenia Internacjonalnego Transportu Lotniczego, w którym uczestniczy ponad tysiąc jednostek - przedstawicieli linii aeronautycznych, producentów samolotów, lotnisk, sekcji lotniczych.

Mniejsze zyski

19 godzin przy powietrzu non stop. Azjatyckie linie szykują się do odwiedzenia pobicia rekordu

IATA zmieniła prognozę rentowności linii lotniczych na ten rok spośród grudnia ubiegłego roku, gdy to szacowała, że linie lotnicze w 2018 r. zarobią ok. 38, cztery mld dol.

- Szacujemy, że polski linie lotnicze mogą jednak zyskać 33, 8 mld dol. Są to solidne zyski, mimo rosnących kosztów, przede wszystkim paliwa i roboty - powiedział na konferencji prasowej de Juniac. Dodał, że przychody przewoźników po tym roku mają wynieść 834 mld dol.

- Finansowe fundamenty branży są mocne. Taka pozycja trwa od 2010 roku. A zwrot zainwestowanego środków w tym roku już czwarty rok z rzędu przekroczy koszt kapitału. Po końcu zyski stają się zwyczajowe dla linii lotniczych - powiedział.

Jak wskazał, taka sytuacja umożliwia liniom lotniczym finansowanie wzrostu, zwiększanie zatrudnienia, wzmacnianie bilansów a także wypłatę zysku inwestorom.

Według IATA, w tym roku zwrot z zainwestowanego kapitału powinien wynieść 8, 5 proc. (z 9 proc. po 2017 r. ).

"Wciąż przekracza to średni koszt kapitału, który wzrósł do 7, 7 proc. przy wyższych dochodach z obligacji (7, 1 proc. w 2017 r. ). Ma to kluczowe znaczenie dla przyciągnięcia znacznego kapitału potrzebnego branży m. in. do zwiększenia floty przewoźników" - uważa IATA.

Zgodnie z prognozami IATA, w tym roku linie lotnicze otrzymają ponad 1900 nowych samolotów, z których wiele zastąpi starsze i mniej paliwooszczędne maszyny. Pozwoli to na zwiększenie globalnej floty handlowej o 4, 2 proc. do 29, 6 tys. samolotów.

Droższa ropa

Zdaniem zrzeszenia, linie lotnicze "odczuwają znaczną presję" ze strony rosnących kosztów paliwa i pracy.

IATA szacuje, że w tym roku przewoźnicy lotniczy za baryłkę ropy Brent średnio zapłacą ok. 70 dol. Oznacza to postęp z 54, 9 dol. za baryłkę ropy Brent w 2017 r. (+ 27, 5 proc. ). IATA przypomniała, że wedle grudniowych prognoz, w tymże roku ta cena miała wynieść ok. 60 dol.

Samolot ze składanymi skrzydłami. Boeing dostał zielone światło

- Tegoroczne ubezpieczenia od wzrostów cen paliwa, pozwoli PLL LOT utrzymać koszty funkcjonowania na wcześniej zakładanym pułapie. W praktyce oznacza wówczas, że pasażerowie nie powinny spodziewać się podwyżki cen biletów - powiedział PAP dyrektor biura komunikacji korporacyjnej AMERICAN AIRWAYS Adrian Kubicki.

Zdaniem zrzeszenia linie lotnicze poniosą także większe koszty robocie. IATA szacuje, że po 2018 roku linie lotnicze przeznaczą na ten plan ok. 185 mld dol., wobec 171 mld dol. w ub. r. jak i również wobec 159 mld dol. w 2016 r.

Jak powiedział na konferencji prasowej główny ekonomista IATA Brian Pearce przewoźnicy zapłacą ok. 133 mld dol. różnego rodzaju podatków, które nakładają rządy poszczególnych państw. - W 2017 roku była to kwota 123 mld dol., a w 2016 r. było to 117 mld dol. - powiedział Pearce.

IATA przewiduje, że w 2018 roku branża będzie zatrudniała ponad 2, 8 mln osób, (w ub. r. było to 2, 7 mln ) i wypracuje 3, 4 proc. globalnego PKB (w 2017 r. było to 3, 2 proc. ).

Według szacunków zrzeszenia w tym roku linie lotnicze mają przewieźć 4, 3 mld pasażerów, po ub. r. było wówczas ok. 4 mld ludzi, a w 2016 r. było to 3, 12 mld osób. Średnio w jednym pasażerze linie zarobią ponad 7 dol.

Według IATA w tymże roku samoloty mają przewieźć 63, 6 mln ton cargo, a w niniejszym roku było to 51, 5 mln ton.

Kto zarobi najwięcej?

Zgodnie z prognozą IATA najwięcej polski zarobią linie lotnicze z Ameryki Północnej - 15 mld dol., wobec 18, 4 mld dol. w 2017 r.. Na drugim miejscu mogą mieć się znaleźć przewoźnicy z Europy - zysk tych popularnych linii lotniczych w 2018 roku ma wynieść w porządku. 8, 6 mld dol., a w ub. r. było to ok. jedenastu, 1 mld dol.

Przewoźnicy z regionu Azji i Pacyfiku w tym roku zarobią 8, 2 mld dol., wobec 10, 1 mld dol. w u. br. W przypadku linii aeronautycznych z Bliskiego Wschodu przy 2018 roku ma to być ok. 1, trzy mld dol., a przy ub. r. było to jeden mld dol. Przewoźnicy wraz z krajów Ameryki Łacińskiej w 2018 r. roku osiągną 900 mln dol. wobec 500 mln dol. ub. r. Jeśli chodzi o linie z regionu Afryki, to według prognoz IATA, w tym roku, tak jak w ub. r roku kalendarzowego, będą miały stratę w stopniu ok. 100 mln dol.

IATA zrzesza 290 linii lotniczych, w tymże PLL LOT. Zapewnia więcej niż 83 proc. światowego ruchu lotniczego.

Związane z