Francuskie lokomotywy TGV pojadą bez maszynisty

Dom - Technologie - Francuskie lokomotywy TGV pojadą bez maszynisty

23.06.2019-839 widoki -Technologie

Autonomiczne pociągi TGV we Francji

Autonomiczne systemy metra wówczas już standard w mnóstwo miastach świata, teraz przyszedł czas na samojeżdżące pociągi kolejowe. Pracują nad nimi przewoźnicy w kilku krajach, ale to Francja może okazać się pierwszym państwem, która stanie się mieć autonomiczne pociągi o bardzo dużej prędkości.

Francuskie pociągi TGV, uruchomione w latach 80. zaliczane są obecnie do najszybszych pociągów na ziemi, przewożąc pasażerów z prędkością od 270 do 320 km/h. Obecnie wszelkie składy prowadzone są poprzez maszynistów, ale wkrótce posiada się to zmienić.

Jak podaje serwis FranceInfo, SNCF, czyli francuskie koleje państwowe, ogłosiły, że chcą do 2023 roku kalendarzowego uruchomić system autonomicznych pociągów TGV. Pierwsze analizy samojeżdżących składów mają ruszyć już za 2 lata. Jeśli wypadną pomyślnie, system autonomicznej jazdy zostanie wdrożony w rozkładowych przejazdach.

Matthieu Chabanel z SNCF powiedział FranceInfo, że inżynieria wykorzystywana w pociągach posiada być podobna do samolotowe autopilota. Składy zaopatrzone zostaną w czujniki, które będą wykrywać przeszkody i w przypadku potrzeby automatycznie włączać system hamowania. Ponad jazdą pociągów czuwać będą też zdalni operatorzy. Pomoc z pociągów nie zniknie, ale pracownicy kolei pozostaną na ich pokładach tylko po to, by zareagować w nieoczekiwanych wypadkach.

Celem automatyzacji jest zwiększenie częstotliwości pociągów. SNCF uważa, że samojeżdżające składy TGV mogą zwiększyć liczbę podróży między Paryżem zaś Lyonem o 25 proc. Francuskie szybkie lokomotywy mają wydzielone torowiska, jakie możliwości pozwala im osiągać prędkości dochodzące do 320 km/h. Jednak w okolicach Paryża tworzy się wąskie gardziel, bo składy TGV dzielą tam tory ze składami jeżdżącymi wolniej.

Zobacz także: Szybki pociąg TGV ma już 38 lat

Holandia i Niemcy też chcą mieć autonomiczne pociągi

Oczywiście samojężdzące pociągi to nie zaakceptować nowa idea, ale władze SNCF uważają, że wówczas Francja będzie krajem z pierwszym systemem autonomicznych pociągów zaliczanych do tzw. transportu wysokiej prędkości.

Jednak prace nad podobną techniką trwają też w innych krajach. W tym r. rozpoczęcie testów pociągów jeżdżących bez maszynisty planuje Holandia.

Z kolei niemiecki przewoźnik Deutsche Bahn obecnie rozpoczął pilotaż systemu autonomicznej jazdy na kolei. - Liczę na to, iż już w 2021, 2022 lub 2023 roku pozostaniemy jeździć w pełni odruchowo na różnych odcinkach własnej sieci - powiedział po ub. r. szef DB Ruediger Grube w rozmowie z "Frankfurter Allgemeine Zeitung".

Warto wiedzieć:

Związane z